دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کرونا ، موقعیت طلایی بشر

کرونا ، موقعیت طلایی بشر

این روزها ، همه ی جامعه ی بشری درگیر یک بلای یکسان است ، به باور من می شود از دیدگاهی مثبت نگر به این حکایت غریب نگاه کرد . برای شروع یک امتحان آنلاین انجام دهیم . کلمه ی اتحاد را در موتورهای جستجو سرچ کرده و بخش تصاویر را باز کنیم و مشاهده کنیم . تمام اتحادهایی که وجود دارند ، در نفس خود دوگانگی و تضاد را دارند . مثلا اتحاد سیاه پوستان ، اتحاد ملت اسلامی ، اتحاد یهودیان عالم ، و خلاصه ده ها عنوان اتحاد دیگر که همه و همه در ذاتیت خود دوگانگی را ترویج میکنند . چه اینکه وقتی مثلا میگوییم اتحاد سیاه پوستان ، یعنی رنگین پوستان دیگر و سفید پوستان از ما نیستند. در بهترین و خوش بینانه ترین حالت معنایش این است که به غیر خودی ها کاری نداریم چه رسد به اینکه در بسیاری از اتحادها نفس دشمنی با دیگران نهفته است . به باور ما بشر موقعیت های کمی به دست می آورد که بخواهد به اتحاد واقعی بشری اندیشه کند . امروز ما در یکی از آن موقعیتهای طلایی هستیم .


اهالی یک کوچه را تصور کنید ، وقتی زندگی عادی پیش می رود اتحاد خاصی بین افراد محله وجود ندارد . اما اگر یک خطر واحد همه ی اهالی کوچه را به صورت یکسان تحدید کند ، موقعیت اتحاد بین اهالی کوچه فراهم شده است . مثلا فرض کنید بر اثر سیل مجبور باشیم ورودی های کوچه را و حتا محله را با کیسه های شنی ببندیم . حتما موقعیتهای اینگونه که عموما در جنگ رخ میدهند و یا در بلاهای طبیعی را حس و لمس کرده اید . درست به همین جهت است که باور داریم که مثلا اتحاد ایرانیان در زمان جنگ با عراق بسیار بیشتر بوده از دهه های بعدی . این به جهت اتفاق واحد و خطر واحد است .

مدتها بود در فکر این بودم که حتا یک جنگ جهانی نمی تواند این خطر یکسان باشد چرا که کشورهایی که به واسطه ی تکنولوژی امنیت بیشتری دارند حتما خود را کمتر در خطر ویرانی مشاهده می کنند . با خودم گفتم ، یک حمله از سوی کسانی که در کرات دیگر یا اجرام دیگر آسمانی ساکن هستند ، می تواند فرصت طلایی وحدت را برای بشر ایجاد کند . فرصتی که فارغ از تعصبهای سیاسی ، نژادی ، عقیدتی ، جغرافیایی و غیره ، بتوانیم بشر را به عنوان انسان تصور کنیم و همه را یکسان بدانیم و به اتحاد بکوشیم . البته باور دارم که تفکرم کمی دور از زمان حاضر بوده و از همین جهت تخیلی می نماید ولیکن نکته ای که مقصود است این است که خطرهای عظیمی که بشر را یکسان تهدید کنند و فرصت طلایی اتحاد را پیش آورند کم هستند .

اکنون یکی از آن خطرها دامنگیر جوامع انسانی شده است و بدیهی است که می دانید که خطر مذکور ، کرونا ویروس است و بیماری ای که از حمله ی آن زاده می شود . اندکی در بطن ماجرا دقت کنیم . ویروس مذکور نوع بشر را نشانه گرفته و هیچ تعصبی به تفکیکها و تقسیم بندی های انسانی ندارد . همه را درگیر می کند و به همه به یک طریق حمله کرده و نتیجه ی حمله اش یکسان خواهد بود . آیا وقت آن نشده که از یک ویروس یک درس بگیریم و آن این باشد که ما انسانها با هم تفاوتی نداریم و تفاوتهایمان نباید آنقدر جدی انگاشته شوند که از هم دور بوده و خود را غیر دیگری ببینیم؟!

به باور ما ، لازم است که انسان با تمام قد راست کردنش و با همه ی غروری که دارد ، گاهی از طبیعت درسهایی بگیرد و گاهی در راهی که خود و نیاکانش پیموده است تفکر کند . امروز وقت آن تفکر و اندیشه است . بی شک این بلا نیز همچون بسیاری بلایای دیگر مهار شده و از بین خواهد رفت ولی آنچه هست این است که فرصتهای طلایی ای چون این دیگر به راحتی پیش نخواهند آمد .

خوب است که بهداشت را رعایت کنیم

خوب است که به یکدیگر اطلاع رسانی کرده و راه های درمان یا تقویت بدن را گزارش دهیم

خوب است اخبار را پیگیری کنیم

خوب است نگران باشیم برای جامعه ی بشری

ولی آنچه خوب ترین است این است که چنانچه عرض شد از فرصت طلایی موجوده بهترین استفاده را بکنیم . حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که در خلوت خویش با خود عهد ببندیم که از این پس کل جامعه ی بشری را یک واحد کلی ببینیم و هیچ انسانی را متعصبانه قضاوت نکنیم . درست نیست که ما انسانها را از روی ویژگیهای ژنتیکی یا اکتسابی شان قضاوت کرده و رتبه بندی کنیم . در این طبیعت عظیم خداوندی ، یک ویروس که با چشم ظاهریه دیده نمی شود نیز میداند که انسان ، انسان است . فارغ از تعصبات و تقسیم بندی های قراردادی اش . وقتش رسیده است که ما نیز این حقیقت را بدانیم و بپذیریم . خیرخواه کل بشر باشیم ، هدایت را برای کل بخواهیم ، شادی و سعادت را برای تک تک افراد جامعه ی انسانی بخواهیم حتا آنان که طبق تقسیم بندی های قراردادی با ما در یک تقسیم بندی قرار نمی گیرند . بدانیم که اگر خود را در یک تقسیم بندی آورده و در نظر گرفتیم به اندازه ی همان گروه کوچک شده ایم پیش از آنکه با پیوستن به هم نوع های خود قدرت گرفته باشیم .

طبیعت در کوچکترین اعضای خویش نیز می داند که انسان انسان است ، حال وقت آن رسیده که ما نیز این را بدانیم و از هرگونه تفکر و تقسیم بندی ای که ما را از دیگران جدا کرده و کوچک می کند بپرهیزیم . هر چه اینترنت را گشتم ، این دیدگاه را نسبت به بیماری واحد مشاهده نکردم . همه جا سرشار از درد و ترس و اضطراب است و کمی هم اطلاعات خوب و مفید . بیاییم و یک بار هم که شده از طبیعت درس بگیریم .

اگر تنها تفکر خود را در این موقعیت طلایی بشری ساخته و اصلاح کنیم ، بی شک بزرگترین کارها و کمکها را کرده ایم . نیاز نیست جهانی را عوض کنیم . عوض شدن خود ما می تواند به عوض شدن تفکر رایج جهانی بیانجامد .

پس ای دوستان و یاران و همراهان ، این فرصت طلایی را قدر بدانیم و کمی در خلوت خویش تفکر کنیم . تعصبها را کنار بگذاریم و برای تمدن طلایی بشری آماده شویم .

در آخر امیدوارم به زودی شاهد مهار ویروس کرونا باشیم و کل بشر با هم در نهایت فرح و سرور این موفقیت مشترک را جشن بگیریم . شادی و بهروزی و سلامت تن و جان را برای همه حتا آنان که با تفکر من موافق نیستند ، خواستارم و امیدوارم این موقعیت طلایی را از دست ندهیم .

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده