دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» ماشین تایپ

ماشین تایپ

هنگامی که آلفونس دولامارتین گله می کرد " متوجه نمی شوم چرا کسی تاکنون دستگاهی برای نوشتن کشف نکرده است . این دستگاه باید چیزی شبیه پیانو با شستی های مختلف برای هر حرف باشد . آدم جای نوشتن با قلم ، شستی ها را فشار می دهد . درست مثل اینکه پیانو می زند " کوشش هایی برای ساختن چنین دستگاهی انجام شده بود . اولین دستگاه تایپ در سال 1714 به ثبت رسیده است . در سال 1864 پترمیترهوفر اتریشی پنج ماشین تایپ ساخت که در حال حاضر دو عدد از آنها در موزه ی فنی وین و درسدن نگهداری می شوند . این دستگاه ها چوبی هستند ، سی شستی دارند که 25 حرف ، سه علامت ، یک فاصله و یک شستی بازگشت به عقب دارد .

در 1867 اولین ماشین تایپ که یک امریکایی آن را ساخته بود ، به بازار آمد . کارخانه ی رمینگتون در سالهای 1873 تا 1874 این دستگاه ها را به صورت انبوه تولید کرد . از آن زمان ، ماشین تایپ جایگاه خاصی در ادبیات یافته است . حال دیگر می شد روی ورق تایپ کرد که مهم تر از هر چیز ، سریعتر و تمیزتر از نوشتن با دست بود .

مارک تواین یکی از اولین ادیبانی بود که از ماشین تایپ استفاده کرد . او در سال 1874 یک ماشین تایپ رمینگتون خرید و سالها تنها نویسنده ای بود که کارهایش را تایپ می کرد . احتمالا رمان تام سایر ( 1876 ) اولین رمانی است که به صورت کامل با ماشین تایپ نوشته شده است . فریدریش نیچه هم از ماشین تایپ استفاده می کرد .

هرمان هسه نخست نسبت به این دستگاه بدبین بود . بعد از اینکه یک روز تمام می نوشت ، دچار دست درد شدیدی می شد . بنابر این به ماشین تایپ رو آورد . البته او همواره اولین نسخه ی کارهایش را با دست می نوشت . در سال 1908 نوشتن گرتروده را ابتدا با دست آغاز کرد و بعد آن دیگر مستقیم تایپ می کرد .

امروزه کامپیوتر جای ماشین تایپ را گرفته است . گرچه بعضی از نویسندگان همچنان از ماشین تایپ استفاده می کنند . از جمله گونتر گراس که کارهای خود را در دو نسخه و با یک ماشین تایپ سفری کوچک می نویسد .

قبل از کامپیوتر ، دستگاه تایپ اولیوتی بسیار مورد توجه نویسندگان بود . اریش کستنر از آن استفاده می کرد و وولفگانگ کوپن ، علاقه ی بسیاری به آن داشت . استفن کینگ هم کار نویسندگی اش را با یک اولیوتی آغاز کرد .

این مطلب کوتاهی بود از تاریخچه ی نحوه ی نویسندگی و گذر از عصر دست نوشته به ماشین تایپ و تایپ کامپیوتری که تقدیم می شود به علاقمندان هنر نویسندگی .

با درود و سپاس

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده