دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عشق است یا هوس ؟

عشق است یا هوس ؟

کسانی که با علم روانشناسی یا اخلاق سر و کار دارند ، به راحتی می توانند فرق عشق و هوس را بفهمند ، اما این درک معمولا شامل فهم عمیق نسبت به آنچه که در قلب خود شخص می گذرد نمی شود . به این معنا که ما با جستجوی معنای عشق و هوس ، می توانیم تفاوتهای این دو را ادراک کنیم ولی معمولا وقتی خودمان در موقعیت قرار گرفته و عشق یا هوس در درونمان متجلی شود ، به راحتی نمی توانیم فرق آن دو را ادراک کرده و بدانیم که اکنون درگیر کدامین یک از این دو حالت هستیم .


برخی افراد گمان می کنند که تنها هوس است که به ترقیب طرفین به نزدیکی جسمانی می انجامد و عشق باید تنها نزدیکی روحانی را تولید کند ، حال آنکه به نظر می رسد رابطه ی جسمی به همان میزان که میتواند نماینده ی هوس باشد و جنبه ی منفی داشته باشد به همان میزان نیز می تواند جنبه ی مثبت و حتا معنوی داشته باشد . به معنی اینکه نه تنها طرفین را از یکدیگر سیر نکند بلکه روز به روز آنها را در یکدیگر بیش از پیش غرق کرده و تشکیل وجود معنوی واحدی را بدهد که نام آن را همسران یا خانواده گذاشته ایم .


بسیاری از جوانان به ما مراجعه کرده و از این مسئله احساس ناراحتی می کنند که نمی توانند حس خویش را نسبت به طرف مقابلشان تشخیص داده و تقسیم بندی کنند . آنها فکر می کنند دچار معظل بزرگی شده اند حال آنکه اکثر افراد تفاوت این دو احساس را در هنگامی که خودشان با آن درگیر هستند متوجه نمی شوند . شوربختانه یکی از مشکلاتی که در فرهنگ ما وجود دارد این است که دایرة المعارف های کمی داریم و لغتنامه هایمان عموما از جوانب مختلف علمی بررسی نمی شوند . به باور ما این یکی از دلایلیست که در تشخیص افراد و نهایتا در اجتماع ایجاد ناهماهنگی می کند . همان گونه که بیان شد ، اگر حتا لغتنامه های زیادی در فرهنگی وجود داشته باشد ، انسان معمولا وقتی دچار یکی از دو حس مذکور می شود ، به راحتی نمی تواند تشخیص و تفکیک معانی را در ذهن خویش انجام دهد .


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

آنقدر مراجعه کنندگان در این زمینه زیاد هستند که چند ماه قبل از این ، با تفکر و تامل و محاسبات علمی توانستم یک آزمون به روش خودآزمایی را طراحی کنم که بسیاری از آن عزیزان را در تشخیص واقعی حسشان راهنمایی کرد به نظرم رسید که بیان آن در سطح عمومی تر ، می تواند به افراد بیشتری یاری رساند . اما قبل از بیان آزمایش ، یک نکته را باید عرض کنم . در علوم انسانی ، بسیاری از ملاکهای سنجشی ، مختص شرایط خاصی هستند که در شرایط دیگر جواب کافی یا درست را نمی دهند و حتا در برخی شرایط جوابی کاملا متناقض می دهند . مثلا در علوم طبیعی ترکیب هیدروژن با اکسیژن به آرایش خاص و منظم ، تولید آب می کند . این کار را در هر جای جغرافیای زمینی و یا فرهنگی که انجام دهیم ، جز آب چیز دیگری تولید نخواهد شد ولیکن در علوم انسانی فرمول ها اینقدر کلی و غیر قابل تغییر نیستند و این یکی از دلایلیست که باور داریم که علوم انسانی برعکس آنچه که در اذهان عمومی است ، علومی پیچیده ، حساس و مشکل هستند . این مطلب عرض شد که بیان کنم که این آزمایش را تنها برای فرهنگ ایرانی طراحی کرده ام و آزمایش برای فرهنگ های دیگر به گونه های دیگری می باشد .


آزمایش تشخیص عشق از هوس :


فرض کنیم پسری می خواهد ببیند که احساسی که دارد نسبت به دختری که در مقابل اوست ، احساس واقعی عشق است یا تنها هوس است . دانستن این نکته بسیار کمک خواهد کرد به طرفین . حداقل یاری اش این است که طرفین از شروع رابطه ی طولانی مدت با هم ، اطمینان حاصل نمایند . فرد مذکور به باور ما باید یک کار را انجام بدهد . باید در مکانی خلوت نشسته و آرام رو به بالا دراز بکشد . نفسهای عمیق کشیده و تن خود را وانهاده (ریلکس) کند ، در اتاق مذکور شخصی غیر او وجود نداشته باشد . حال باید با چشمان بسته تصویر دقیق مادر خویش را تجسم کند . باید سعی شود کوچکترین خصوصیات نیز به یاد آورده شده و تجسم شوند . خصوصیاتی همچون قد و وزن و خال صورت و غیره . حال که پس از چند دقیقه تصویر مادر در ذهن پسر کاملا نقش بست ، باید چشمان دختری را که نسبت به او احساسی دارد در کاسه ی چشم مادر تصور کند ، به این معنا که همه ی وجود مادر را تصور می کند ولی چشمان دختری را که به او احساسی دارد در صورت مادر خود تصور کند . اگر احساسی خوب نسبت به تصویر تجسم شده به وجود آمد ، و محبت او به مادرش و تصویر او بیش از پیش شد ، آن پسر به واقع محبت و عشق نسبت به دختر مورد نظر دارد و اگر نه تنها محبت زیاد نشد بلکه یک احساس چندش آور در قلب پسر ایجاد شد ، این علامت هشداری است که نشان می دهد که احساس پسر نسبت به طرف مقابل ، از روی هوس بوده و احساسی واقعی و طولانی مدت نیست .


دخترها هم این تمرین را دقیقا همینگونه انجام می دهند با این تفاوت که باید پدر خویش را تصور کنند و چشمان پسر مقابل خود را به جای چشمان پدر خویش بگذارند .


این تمرین که توسط این بنده برای راهنمایی جوانان عزیزمان طراحی شده ، تابحال به شناخت بسیاری از عزیزان نسبت به واقعیت احساس خود یاری کرده است . و بسیاری را از سردرگمی نجات داده . امیدوارم دوستان این تمرین به ظاهر ساده را جدی بگیرند و اگر احساسی بار اول در آنها ایجاد نشد ، چند روز پی در پی تمرین را انجام بدهند . به یاد داشته باشیم که برای این تمرین به ظاهر بسیار ساده ، تحقیق فراوانی انجام شده و مجبور به تفکر و تحقیق طولانی مدت شدم ، چرا که باید تمرینی طراحی می شد که بهترین سازگاری را با جامعه ی فرهنگی ما داشته و در عین حال کمترین ضریب خطا را داشته باشد .


با سپاس

محسن نامدارزاده

م.ن.صفا

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده