بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ماندگاری اثر هنری در دوران کنونی

ماندگاری اثر هنری در دوران کنونی

آثار هنری در دورانهای مختلف ، به دلایل گوناگونی زنده مانده و تا زمانهای دور ، به حیات خویش ادامه می دهند ، در این مختصر قصد دارم یکی از راه کارهایی که می تواند به ماندگاری آثاری که در زمان حال تولید می شوند ، کمک کند را بیان کنم . البته پیش از هرچیز ذکر این نکته ضروریست که آنچه که عرض خواهم کرد باور بنده بوده و می تواند درست یا غلط باشد.


در دوران های ابتدایی حیات بشر ، اثر هنری از دو جهت محکوم به فنا بود . از همین روی بود که آثار زیادی از آن دوران ها به ما نرسیده است . نخستین دلیل این بوده است که بشر به رشدی معنوی نرسیده بوده که افرادی که هنرمند خوانده می شوند و تولید کننده ی آثار هنری هستند ، به تعداد زیادی رشد کنند . درگیری بشر با طبیعت برای رام کردن عناصر و اجزای طبیعت ، کمتر کسی را رها از روزمرگی ها می کرده که بتواند به امری متعالی به نام هنر اندیشه کند ، دومین دلیل نیز به باور ما این است که مواد با کیفیت برای تولید آثار هنری ساخته نشده بودند از همین روی می توان در نظر گرفت که بسیاری از آثار تولید شده نیز در طول زمان از بین می رفتند و این امر نیز در این واقعیت دخیل بوده است که آثار بسیار اندکی از آن دوران به زمان ما برسد .


اما هنگامی که بشر رشد فکری و معنوی یافت و به حدی رسید که تعداد افراد هنراندیش زیاد شد و نتیجتا آثار هنری بیشتری خلق گردید ، طبقه ی اشراف بودند که سهم زیادی در توسعه ، رشد و نگهداری آثار هنری داشتند . اکثر آثاری که در زمینه های مختلف هنری از آن دوران ها به دست ما رسیده است دو وجه اساسی را در خود دارند یا حداقل یکی از این دو وجه را میتوان در آنها مشاهده کرد . نخست آثاری که به درخواست اشراف تولید شده اند و دوم آثاری که با خریده شدن توسط اشراف ، حفظ و نگهداری شده اند . از طرفی دیگر این دو امر موجب می گشت که هنرمندان بتوانند ارتزاق کرده و از راه تولید آثار هنری درآمدی داشته باشند که بتوانند با آن زندگی مادی و نیازهای مادی خویش را گذرانده و فراهم کنند و این به خودی خود باعث می شد که طبقه ی اجتماعی هنرمندان ، از بین نرود و به حیات خویش ادامه دهد ، هرچند گاهی این طبقه با مشکلات بسیار زیادی چه از جهات مادی و چه از جهات اجتماعی روبرو بوده است .


بعد از گذشت دوران رنسانس و دوران های مشابه آن در قاره های دیگر ، طبقه ی اشرافی جوامع مختلف به شدت کاسته شده و رو به زوال رفتند تا جایی که از خانواده های اشرافی بجز چند ملک موروثی و یک نام خانوادگی ، چیز دیگری باقی نماند . در این دوران بود که دولت ها به عنوان نمایندگان مردم برای حفظ دست آوردهای اجتماعی و فرهنگی جوامع خویش ، مجبور به حفظ و تشویق و پرورش هنرمندان و نتیجتا آثار هنری شدند . دولتهای زیادی تا دوران معاصر نیز ، به تشویق انواع فعالیتهای هنری پرداخته و با رونق بخشیدن به بازار تولید آثار هنری ، بزرگترین سهم را در نگهداشت هنر و آثار هنری در دوران کنونی بر عهده دارند .


اما شوربختانه دولت ها و حکومتهایی هستند که نه تنها هنر را پرورش نداده و هنرمند را حمایت نمی کنند بلکه به جهت برخی باورهای مذهبی یا غیر مذهبی ، بسیاری از شاخه های هنری را نکوهش کرده و تا حد امکان سرکوب میکنند . در چنین شرایطی هنرمندان رسالت بسیار سنگینی بر عهده دارند . از طرفی طبقاتی همچون طبقات اشرافی وجود نداد که حمایت مالی ای از هنرمندان به عمل آورند و از دیگرسوی دولتهایشان نیز گویا اساسا آنها را جزو شهروندان کشور نمی شناسند! در این شرایط ، هنرمندان برای به دست آوردن درآمدی ولو اندک برای گذران زندگی خویش ، مجبورند به کارهای دیگر رو بیاورند و کار هنری را به عنوان یک کار حاشیه ای تنها برای علاقه ی خویش انجام بدهند . این شرایط ، بدترین شرایط را برای قشر هنرمند به وجود میاورد تا حدی که بسیاری از هنرها حتا رو به فراموشی خواهند رفت . حال یکی از راه کارهایی که در این دوران می توان برای خدمت به هنر و ماندگاری آثار هنری انجام داد را در خطوط آتی بیان خواهیم کرد .


هنرمند در دوران کنونی ، مجبور است سطح و کمیت کار خویش را کمی کوتاه کرده و از کیفیت کار نکاهد . مثلا اگر قرار است که هنرمند منبت کاری یک میز شش نفره را منبت کاری کند به جای اینکه کل سطح را منبت کرده و از کیفیت کار بکاهد ، باید سطح کمی را منبت کند و کیفیت کار را به صورت عالی نگاه دارد . این کار موجب می شود که اثر هنری در عین ارزشمند بودندش ، قیمت بالایی نیز پیدا نکند و خرید و نگهداری اش برای طبقه ی متوسط جامعه آسان تر باشد . از دیگرسوی هنرمند باید هنر خود را با اجزای خانه و محیط خانه یا محیط کار عموم افراد جامعه پیوند دهد . مثلا اگر نقاش است به جای نقاشی تابلوی مجزا که ممکن است به عنوان تجمل شناخته شود ، سعی کند که گل میزهایی را که عامه ی افراد اجتماع در خانه استفاده می کنند نقاشی کند . یا اگر هنرمند مجسمه سازی می خواهد تولید اثر کند به جای اینکه مجسمه ای دو متری بسازد و توقع داشته باشد که با هزینه ی سنگین اثر مذکور ، افراد اجتماع از آن استقبال کنند ، سعی کند هنر خویش را در پایه های صندلی ها یا تکیه گاه های قفسه ها و زیرتلوزیونی و دیگر اشیاء اینجنینی به کار گرفته و پیاده کند . در این صورت هنر مذکور با اجباری لذت بخش وارد خانه ی عموم افراد خواهد شد و به ماندگاری هنر و اثر هنری یاری خواهد کرد . چرا عرض می کنیم اجبار لذتبخش؟ به این دلیل که از طرفی چنین اشیایی در اکثر منازل افراد اجتماع دیده میشوند و از طرف دیگر به دلیل کم بودن حجم کار هنری ، قیمت این آثار با آثاری که چنین کارهای هنری ای ندارند چندان تفاوتی نخواهد کرد و تفاوت در حد جزیی خواهد بود . از دیگرسوی ، انسان به ذاته زیبایی را دوست دارد و همین امر ذاتی است که موجب خواهد شد که خریداران کالاهای لوازم خانگی ، از چنین آثاری استقبال کنند چرا که بی شک زیبایی هنری این آثار لذتبخش بوده و به فضای خانه روحی تازه خواهند بخشید .


آنچه که خلاصه ذکر شد ، حاصل تحقیقات فراوان است که در سلسله نوشتاری به همین نام نوشته ام ولی تاکنون چاپ نشده است . خواستم یکی از آن ده ها روش را ذکر کنم که دوستانی که تولید آثار هنری می کنند در نظر داشته باشند که آثارشان باید به نوعی با زندگی عادی قشر متوسط اجتماع پیوند تنگاتنگ داشته باشد ، این امر نه تنها موجب خواهد شد که هنرمندان عزیز بتوانند از کار خویش علاوه بر لذت معنوی ، امرار معاش نیز بکنند بلکه از دیگرسوی موجب خواهد شد که بسیاری رشته های هنری در خطر انقراض و فراموشی قرار نگیرند و ذوق و سلیقه ی مردم جامعه ی عزیزمان نیز رشد کند و با اجناس بی روح ، سلیقه ی افراد اجتماع دچار کژی و انحراف نشود بلکه در عرصه ی زیبایی شناسی روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشیم . در این سالها که قرارمان بر این است که بر تولیدات ملی خویش بیافزاییم و بیش از پیش خودکفا باشیم ، سهم هنرمندان در رسیدن به این آرزو سهمی بزرگ است ، امیدواریم که آثار هنری با لوازم عادی زندگی مان چنان رابطه ای تنگاتنگ داشته باشند که این امر موجب رونق بیش از پیش هنر در جامعه ی عزیزمان شود.


با سپاس

محسن نامدارزاده

م.ن.صفا


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده