خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اجتماع متمدن با افراد متمدن

اجتماع متمدن با افراد متمدن

برخی از تحقیقات در علوم انسانی ، منتج به نظریه هایی شده اند که باورشان بر این است که اجتماع متمدن از حکومت متمدن و ترویج کننده ی تمدن به وجود می آید . اما باور ما این است که اگرچه که حکومتها با افراد اجتماع نقشی متقابل و رویارو در ترویج تمدن در یک کشور را بر عهده دارند ، ولیکن نقش تک تک افراد جامعه ی انسانی در ترویج تمدن و نتیجتا متمدن ساختن یک جامعه ی ملی ، نقشی اساسی تر و مهم تر می باشد .


بر اساس این نظریه ، باور ما بر این است که افراد یک جامعه با بالا بردن سطح دانش خود و مهم دانستن نقش خرد و خردورزی در کارهای روزانه ی خویش ، می توانند جامعه ی خود را به سطح فرهنگی و نتیجتا تمدنی والاتر سوق دهند . اگر چه که این عادت باید در اکثر افراد اجتماع مذکور رسوخ کند ولیکن هر کدام از افراد اجتماع به شخصه نقشی بسیار مهم را در این راستا ایفا می کنند تا حدی که در این حیطه باور ما بر این است که اتفاقا یک دست صدا دارد .


ما برای رویارویی با مشکلات مختلف شخصی و اجتماعی ، تا چه میزان از خردگرایی و علم گرایی بهره میبریم؟ آیا اعمالی که در اجتماع ما رایج شده و به جهت آماری افزونی می گیر اعمالی هستند که بر پایه ی خرد و دانش و علم گرایی انجام شده اند؟ ما نمیخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم بلکه تنها با ذکر مثالی متعلق به این روزهای کشور عزیزمان ایران ، از خوانندگان عزیزتر از جان خواهشمندیم که خودشان در تنهایی خویش قضاوت بفرمایند .


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

مدتی است که کشور ما همچون کشورهای دیگر کره ی ارض ، درگیر ویروس کرونا شده است . عکس العمل های گسترده و رایج مردم کشور ما نشان دهنده ی نقاط قوت و نقاط ضعفیست که با کمی تفکر می توانیم به آنها پی ببریم . برای مثال اینکه همچون بسیاری کشورهای دیگر که اتفاقا ادعای تمدن و فرهنگ والایی دارند ، مردم ما به فروشگاه ها حجوم نبرده و مواد غذایی را انبار نکردند ، نشانه ای است از فرهنگ درستی که در این راستا مردم عزیز نظام اجتماعی ما از خود نشان داده اند . رعایت بهداشت بین مردم ما ، نشان دهنده ی تمدنی والاست که سالهای سال عمق و ریشه دارد تمدنی که از هزاره های قبل ، رعایت موازین بهداشتی و آلوده نکردن طبیعت در دین و آیین و فرهنگش بوده است . ما بهداشت فردی را رعایت کردیم چرا که نه تنها در این زمینه خردمندانه عمل کردیم بلکه نیاکان ما نیز چنین روشی داشته اند و نتیجتا ژنتیک ما نیز بر چنین عادت و عملی صحه می گذارد .


در میان بسیاری بازخوردهای خوب فرهنگی که گرفتیم ، شوربختانه یک بازخورد بد فرهنگی نیز داشته ایم که جای بسی تاسف دارد . آن هم برای کشوری که خرد و خردورزی در رگ و ریشه اش مورد قبول است و پسندیده . ما اگر یک حساب سرانگشتی می کردیم شاهد بودیم که هرساله در مسافرتهای نوروزی ده ها و صدها تلفات جانی داشتیم . تلفات جاده ای به طرز وحشتناکی در میان ما مخصوصا در زمان تعطیلات نوروزی ، بسیار نگران کننده بود . حالا امسال که ویروس کرونا جان عزیزان و مهربان یاران ما را نشانه گرفته است ، اگر تلفات جاده ای را حساب کرده و عدم سفر نوروزی را نیز در کنارش حساب می کردیم ، میدیدیم که نه تنها کرونا جان افراد زیادی را از جامعه ی عزیزمان نگرفته ، بلکه با تعطیل کردن تلفات جاده ای شاید تلفات عیدانه ی امسال کمتر از هر سال می شد . اما ما چه کار کردیم؟ با همه ی اطلاع رسانی های رسانه ای و اینترنتی و غیره ، که در اختیار داشتیم ، تلفات ناشی از خوردن و در دهان گرداندن الکل ، بیشتر از تلفات کرونا بوده است!!


آیا عده ای آنقدر دچار ترس شده اند که تعقل و قوه ی خردشان در برابر کاری که می کنند ، مسئول نیست؟! بعید است که ترس در بین ما آنقدر باشد که قوه ی تعقلمان را از کار بیاندازد . مثل فردی که جانور درنده ای دنبال او گذاشته و او برای رهایی از چنگ و دندان آن جانور ، خود را از ساختمان دو طبقه ای پایین می اندازد!

پس اگر ترس تا این درجه نبوده که به تعطیلی عقل بیانجامد ، به واقع از چه رو این اتفاق افتاده؟ به نظر میرسد برخی افراد سود جو از شرایط سوء استفاده کرده و هر سم کشنده ای را به جای اتانول به دیگران میفروشند . آری این ترس نیست که مسئول جان بسیاری از هموطنان ماست بلکه حرص است که به جان عزیزانمان افتاده . البته من نمیتوانم افرادی که در این شرایط به دنبال پول هستند را درک کنم . هرچه فکر میکنم نمیتوانم خودم را راضی کنم که ولو برای میلیونها تومان جان یک انسان را بگیرم چه برسد به اینکه برای ده بیست هزار تومان!

در کنار حرص برخی افراد که از عدم تهذیب نفس ناشی می شود ، بی درایتی مصرف کننده ها نیز انسان را به تعجب وا میدارد . این کار آنقدر خنده دار و البته گریه دار است که مثلا بگویند افرادی برای ترس از سرماخوردگی ، سیانور استفاده می کنند!!

آری ، در کنار آنهمه نقاط قوتی که در جامعه ی ما وجود دارد این دو ضعف نیز مشهود است ، حرص و عدم درایت در فروشنده و مصرف کننده . بی شک موقعیتهای اینچنینی در اجتماعات بشری ، مجال بسیار خوبی به پژوهشگران علوم انسانی میدهند که شرایط اجتماع خویش را سنجیده و نقاط قوت و ضعف جامعه ی خود را بشناسند . شناخت این مشخصه ها بهترین راه است برای شروع اصلاحات اجتماعی. برای رشد جامعه . برای ترقی سطح زندگی اجتماعی و بسیاری رشد های دیگر که در زمینه ی علوم انسانی مطرح میشوند ..

از خوانندگان عزیزتر از جان خواهشمندم در این وقایع بیشتر تفکر بفرمایند تا برای ساختن اجتماعی رو به رشد ، بتوانیم دست به دست هم بدهیم . بی شک بدون شناخت نقاط قوت و ضعف خویش نمی توانیم به این هدف مهم برسیم همانگونه که در رشد فردی نیز به شناخت این موارد محتاجیم .


با سپاس

محسن نامدارزاده

م.ن.صفا

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده