خرید از سراسر دنیا


» نقاش فقیر

نقاش فقیر

بسیاری از دوستان را دیده ام که ، عاشق رنگ ها و نقاشی کردن هستند . اما شوربختانه وضعیت خاص اقتصادی بسیاری از ما ، نمی تواند جوابگوی هزینه های بالای کارهای هنری به خصوص نقاشی باشد . من نیز سالهای سال در حسرت کشیدن نقاشی بودم ، پیرمردی نقاش را نشان کرده بودم که در مغازه ی کوچکش که بوی انواع رنگ و روغن و مواد نفتی از آن بیرون می زد می نشست و نقاشی می کشید . تابلوهایش هر روز بیشتر می شدند اما انگار حتا مشتری ای نداشت . مدتهای زیادی ، آرام در پشت ویترین ایستاده و به او و شعبده اش نگاه می کردم . رنگ هایش هر روز کمتر می شدند اما ترفندها و شعبده اش بیشتر . این اواخر ، تنها چند رنگ مادر را جلوی خود داشت و با آنها همه ی رنگها را می ساخت . آری ، او اگرچه توان خرید تجهیزات گوناگون را نداشت ، اما به راه خود ادامه می داد و با ترفندهای مختلف رنگ مورد نظرش را می ساخت .

آن زمان چیزی در درونم تکان خورد ، شروع کردم با زغال کنته نقاشی کردن و البته کارهای بسیار زیبایی به زودی خلق شدند . انگار درونم تشنه بود تا حتا بدون رنگ ، با زغال هم که شده ، حرف خود را بزند .

برای خلق آثار سیاه و سفید ، بدیهی است که به دو رنگ سیاه و سفید نیاز داشتم . رنگ سیاه را با پودر زغال و رنگ سفید را با پودر کف دریا تهیه کردم . دو چیزی که در ادبیات انسانی در بسیاری ملتها ، بی ارزش ترین چیزها هستند . چه هنگامی که با تنفر به کسی می گویند امیدوارم رویت چون زغال سیاه شود گرفته تا مثال کف دریا که بی ثبات ترین و بی ارزش ترین است در ادبیات ملل . اما وقتی با این دو ماده توانستم نقاشی های خوبی را بکشم ، جرات بیشتری یافتم . رفتم و انواع رنگها را قیمت کردم ، بسیار گران بودند . باید چند سال فقط پس انداز می کردم تا بتوانم ابزار و رنگها را بخرم . پس خاطره ی پیرمرد دوران کودکی و نوجوانی ام در ذهنم زنده شد . پیرمردی که حالا دیگر میان ما نیست . چند رنگ اکریلیک ساختمانی خریدم که بسیار ارزان در آمد . هر کدام ربع کیلو . چند قلم موی رنگ آن هم ساختمانی . بله درست خواندید ، قلم موی فلان مارک و بهمان مارک که از موی گربه است و دم راسو به درد من نمی خورد . من می خواستم دردهای ملتم را به تصویر بکشم ، با قلم موی چند صد هزار تومانی و رنگ گران قیمت ، اگرچه می شد این کار را کرد اما نه در توان من بود نه اگر بود این کار را می کردم . کشیدن دردهای یک جامعه ، وقتی صادقانه است که با ارزان ترین چیزها باشد . بوم نقاشی را هم خودم درست کردم . دست به کار شدم و با گذر اندک زمانی ، مستی کار هنری که قبلا در هنرهای دیگر چشیده بودمش به سراغم آمد . بعد مدتها برای رفع برخی مشکلات راهکارهایی نه چندان سخت ابداع کردم . مثلا برای یک قسمت از نقاشی که رنگی سفت تر می خواستم ، کمی خاکستر سیگار اضافه کردم و برای جایی که انعکاس نور بیشتری می خواستم ، کمی روغن بچه !

مهربان یاران ، آنچه مقصود من است از بیان این کوتاه سخن این است که ، نباید بگذاریم که نبود امکانات بتواند مانع کارمان شود . به خصوص در کارهای هنری ، این قضیه بسیار ملموس است . وقتی انسان غم نان داشته باشد ، اولویت می شود تهیه ی نان ، نه کار هنری . اما نباید بگذاریم این کمبودها و شرایط سخت بر ما غلبه کنند . آن پیرمرد را که به یاد می آورم نیرو می گیرم ، شما هم او را تصور کنید و اگر علاقه ی هنری ای دارید محکم در آن راه گام بردارید . من در هنر منبت چوب نیز حتا پول خرید یک مغار را نداشتم اما اوایل با چاقوی عادی ای که نوکش را انحنا داده بودم و بعدها کم کم با مغارهای ارزان شروع کردم . نه کلاس رفتم و نه دوره دیدم . البته اگر امکانات بود و رفته بودم شاید پیشرفت خیلی بیشتر بود اما نداشتن امکانات دلیلی برای انجام ندادن نشد . شرایط کنونی ملت شریف ما به گونه ای است که گمان می رود که ، هنر در همه ی عرصه های خود دچار ضربه ای تاریخی خواهد شد که با آن ضربه فاصله ی چندانی نداریم . بهترین راه برای تداوم هنر های زیبا و روحانی کشورمان این است که تسلیم شرایط نشویم . اینگونه است که ققنوسهای بزرگی از میان خاکسترها سر بر خواهند آورد . همه ی اینها به ما بستگی دارد . درست در همین دوران . اینکه آن خرابی به بار آید یا این پرواز در اوج . اگرچه که باور بنده بر این است که سخن ، هنر نزد ایرانیان است و بس ، کمی زیاده روی است در زیاده دیدن خود یا کم دیدن دیگران ، ولی دست کم این نکته بدیهی است که نیاکان ما سختیهای بسیاری را کشیده اند تا انواع هنرها را زنده نگاه داشته و هنر ایرانی را در طراز ارزشمند ترین هنرهای بشری ثبت کنند . امروز وظیفه ی ماست که این رسالت را به دوش بکشیم . پس محکم باشیم و چون آن نقاش فقیر ، به کار خود ادامه دهیم .

شاد و بهروز باشید


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

محسن نامدارزاده

م.ن.صفا


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده